Διαδικτυακή έρευνα της Nielsen έδειξε πως η πλειοψηφία των χρηστών του ίντερνετ παγκοσμίως σκοπεύει να κάνει κάποια online αγορά στο επόμενο διάστημα, με τα βιβλία (44%), τα ρούχα (36%) και τα αεροπορικά εισιτήρια (32%) να καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στην πρόθεση αγοράς διεθνώς.
Ελλάδα: Πρωτιά στις ηλεκτρονικές κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων
Στην Ελλάδα την πρώτη θέση κατέχουν τα αεροπορικά εισιτήρια, καθώς ένας στους δύο Έλληνες (51%) δηλώνει πως σκοπεύει να αγοράσει online κάποιο εισιτήριο μέσα στους ερχόμενους έξι μήνες. Στις επόμενες θέσεις ακολουθούν οι κρατήσεις ξενοδοχείων (με 35%), τα βιβλία (με 33%), ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός (με 32%) και τα εισιτήρια συναυλιών/ παραστάσεων (με 29%). Συνολικά οκτώ στους δέκα Έλληνες χρήστες του διαδικτύου, δήλωσαν πως σκοπεύουν να κάνουν κάποια online αγορά στο επόμενο εξάμηνο.Παγκοσμίως, το 34% των καταναλωτών (ένας στους τρεις) δήλωσε πως κάνει τις online αγορές του από σελίδες καταστημάτων που υπάρχουν μόνο στο διαδίκτυο (π.χ Amazon) ενώ στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό μειώνεται στο 21%, καθώς η πλειοψηφία των Ελλήνων (39%) φαίνεται να προτιμάει περισσότερο τα καταστήματα που διαθέτουν και υπαρκτά κτίρια.
Συνολικά, μόλις το 16% των παγκόσμιων χρηστών του διαδικτύου και το 13% των Ελλήνων δήλωσε πως δεν έχει κάνει κάποια online αγορά στο παρελθόν. Όμως, δεν ισχύει το ίδιο για όλες τις περιοχές του πλανήτη, καθώς στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή το 46% των ερωτώμενων δήλωσε πως δεν έχει κάνει ποτέ κάποια online αγορά. Επιπλέον, το 73% παγκοσμίως καταναλώνει σε ψώνια του διαδικτύου κάτω από το 10% των μηνιαίων χρημάτων που ξοδεύει συνολικά. Στην Ελλάδα μάλιστα αυτό το ποσοστό είναι ακόμα υψηλότερο και φτάνει στο 86%.
Διακοπές μέσω ίντερνετ...
Στο ίντερνετ στρέφονται κυρίως οι νέοι για την οργάνωση των διακοπών τους καθώς είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες. Σύμφωνα με έρευνα της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης "ΝΕΟΙ" η οποία διεξήχθη σε 296 νέους για το καλοκαίρι του 2010, στη συντριπτική τους πλειονότητα, σε ποσοστό που φτάνει το 90,5%, οι ηλικίες μεταξύ 19-36 ετών οργάνωσαν φέτος τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου με πολύ καλύτερες τιμές.Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ποσοστό 71% "αγοράζει" τις διακοπές του από διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία ενώ σε ποσοστό 21% "σερφάρει" στο ίντερνετ για να αναζητήσει προορισμούς και να κάνει έρευνα τιμών, αλλά τελικά επιλέγει το τηλέφωνο για την οριστική κράτηση. Οι νεαροί χρήστες πριν καταλήξουν στον τελικό προορισμό τους έχουν προηγουμένως ερευνήσει εντατικά όλες τις εναλλακτικές λύσεις που έχουν (ποσοστό 62%).
Ποσοστό 44% των νέων παραδέχεται ότι αναγκάστηκε να περιορίσει τη διάρκεια των διακοπών του από επτά σε πέντε ημέρες. Επίσης, οι παραθαλάσσιες διακοπές εντός Ελλάδας έρχονται και φέτος πρώτες στην προτίμησή τους με ποσοστό 7%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα ταξίδια εκτός συνόρων και στην τρίτη προορισμοί στους οποίους μπορούν παράλληλα να ασκούν εναλλακτικές δραστηριότητες.
Τι "κερδίζουν" οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές μπορεί όλο και περισσότερο να εξοικοικειώνονται με το Ιντερνετ και να πραγματοποιούν τις αγορές τους με καλύτερες τιμές, ωστόσο δεν κρύβουν τους προβληματισμούς τους για το πόσο ασφαλείς είναι οι ηλεκτρονικές αγορές.Ο Κώστας Παπαδόπουλος, ιδιωτικός υπάλληλος δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι προτιμά να πραγματοποιεί τις αγορές του κυρίως από το διαδίκτυο κερδίζοντας "χρόνο και χρήμα". Μπορεί δηλαδή σε σύντομο χρονικό διάστημα να βρει το προϊόν που επιθυμεί, να κλείσει αεροπορικά εισιτήρια ή να κάνει κράτηση σε οποιοδήποτε ξενοδοχείο στον κόσμο στην καλύτερη τιμή. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, "Τα online καταστήματα παρέχουν στον καταναλωτή δυνατότητα ευκολίας στις συναλλαγές, παράδοσης του προϊόντος στο σπίτι και επιστροφής. Για όσους εργάζονται πολλές ώρες η έρευνα αγοράς στα καταστήματα είναι πολυτέλεια και το διαδίκτυο προσφέρει άμεση λύση".
Από την πλευρά της η Ελένη Γεωργίου, εκπαιδευτικός δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι συχνά πραγματοποιεί αγορές μέσω διαδικτύου. "Αγοράζω συνήθως προϊόντα που βρίσκω σε χαμηλότερες τιμές από αυτές που έχουν στα ράφια των καταστημάτων" ανέφερε η κ. Γεωργίου. Επίσης πρόσθεσε ότι πάντα προσέχει να χρησιμοποιεί για τις αγορές της προπληρωμένη πιστωτική κάρτα, από την οποία αφαιρείται το συγκεκριμένο ποσό της αγοράς και αποφεύγεται η πιθανότητα υπερχρέωσης. Πολύ σημαντικό, σύμφωνα με την κ. Γεωργίου, είναι το γεγονός ότι οι online αγορές προσφέρουν στον καταναλωτή τη δυνατότητα επιστροφής του προϊόντος σε περίπτωση που αυτό είναι ελαττωματικό και άμεση αντικατάστασή του με νέο.
Συμβουλές για ασφαλείς ηλεκτρονικές συναλλαγές
Μπορεί όλο και περισσότεροι Ελληνες να προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές ωστόσο πληθαίνουν οι καταγγελίες που δέχεται η ΕΚΠΟΙΖΩ και αφορούν προβλήματα στις αγορές μέσω διαδικτύου (e-commerce).Όπως επισημαίνει η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου σε δηλώσεις της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν το ίντερνετ για τις αγορές τους έρχονται συχνά αντιμέτωποι με προβλήματα όπως: η μη παράδοση του προϊόντος που παρήγγειλαν, η επιβάρυνση με επιπλέον έξοδα χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και η χρέωση χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί παραγγελία.
Σύμφωνα με την κ. Καλαποθαράκου, οι καταναλωτές για να μπορέσουν να αξιοποιήσουν τα σαφή πλεονεκτήματα, όπως η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων και τις τεράστιες δυνατότητες που δίνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, χωρίς να πέσουν σε παγίδες, πριν παραγγείλουν ένα προϊόν μέσω διαδικτύου πρέπει να προσέχουν τα εξής:
" Να ενημερώνονται σχετικά με την ταυτότητα και την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος. Πρέπει να προσδιορίζονται ξεκάθαρα τα στοιχεία της εταιρείας, δηλαδή το όνομα, η διεύθυνση, ο αριθμός τηλεφώνου και τα στοιχεία επικοινωνίας.
" Να κάνουν τις αγορές τους σε ιστοσελίδες που παρέχουν "ασφαλείς συναλλαγές", βάσει διεθνών πιστοποιήσεων.
" Για αγορές είναι προτιμότερες οι προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες, που ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο οικονομικής ζημίας.
" Οι όροι χρήσης της συναλλαγής πρέπει να είναι προσβάσιμοι και διαφανείς.
" Να αποφεύγουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές από υπολογιστές τρίτων ή δημόσια προσβάσιμους (π.χ. από Ίντερνετ καφέ).
" Να φυλάσσουν τους κωδικούς σε ασφαλές μέρος. Να μην χρησιμοποιούν για κωδικό ονόματα οικείων, ημερομηνίες γέννησης, επετείων, κλπ, που εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς.
" Πρέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος να είναι σαφή, αληθή και εύκολα προσβάσιμα. Ιδιαίτερη προσοχή να δίνεται στην τιμή του προϊόντος, τις τυχόν επιβαρύνσεις, τον τρόπο πληρωμής, το χρόνο παράδοσης και την πολιτική επιστροφών του καταστήματος.
" Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους αγοραστές να εκτυπώσουν ή να "σώσουν" στον υπολογιστή τη συναλλαγή που πραγματοποίησαν. Επιπλέον, οι συναλλαγές πάντοτε να επιβεβαιώνονται με e-mail.
" Να διατηρούν όλα τα στοιχεία επικοινωνίας- ίσως τα χρειαστούν σε περίπτωση αργοπορίας ή προβλήματος με τη παράδοση του προϊόντος.
" Να γνωρίζουν ότι έχουν τα ίδια δικαιώματα σαν να κάνουν αγορές από κανονικό κατάστημα (π.χ. σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, μη εκπλήρωσης παραγγελίας κλπ).
Σύμφωνα με το ν. 2251/1994, όπως τροποποιήθηκε από το ν. 3587/2007 που εφαρμόζεται και στις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου, υπάρχει δικαίωμα αδικαιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερών από την παραλαβή των προϊόντων.
Σε περίπτωση επιστροφής, οι καταναλωτές επιβαρύνονται με τα έξοδα αποστολής.
Οι καταναλωτές αν δεν παραλάβουν το προϊόν ή λάβουν ένα προϊόν χωρίς να το έχουν παραγγείλει, πρέπει να απευθυνθούν έγραφα τόσο στο κατάστημα όσο και στην τράπεζα από την οποία έχουν χρεωθεί για την αγορά του προϊόντος και να ζητήσουν την ΑΚΥΡΩΣΗ της συναλλαγής και την ΔΙΑΓΡΑΦΗ της φερόμενης χρέωσης.
pathfinder
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου