Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

" Τα κιτάπια της ιστορίας και τα κιτάπια της καρδιάς"


" 19η Μαΐου , ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων"
Άλλη μια επέτειος της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου από τους Τούρκους έφτασε και πρέπει φέτος να τη θυμηθούμε και να τιμήσουμε τις χιλιάδες των νεκρών αδελφών μας υπό το πρίσμα των δυσμενών διεθνών εξελίξεων αλλά και της επίσκεψης του Τούρκου πρωθυπουργού, Ταγίπ Ερντογάν, στην Αθήνα.
Η ιστορική μνήμη παραμένει συνεπής στα δραματικά γεγονότα του βίαιου διωγμού και της σφαγής μιας ολάκερης φυλής, που είχε ως αποτέλεσμα τον ξεριζωμό χιλιάδων Ποντίων από την πατρογονική εστία, προκειμένου να γλιτώσουν από το μένος της τουρκικής λαίλαπας. Ένας ξεριζωμός και μια γενοκτονία, που, κοιτώντας τα με την ψύχραιμη ματιά του ιστορικού παρατηρητή, του αντικειμενικά και αρκούντως αποστασιοποιημένου, μετά από το πέρασμα ενός περίπου αιώνα, μοιάζει να ήταν προαποφασισμένη και απλά διαδραματίστηκε, όταν έφθασε το πλήρωμα του χρόνου.

Όταν τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση…

Εάν οι πολιτικοί λάμβαναν υπόψιν τις απόψεις των παιδιών για πολλά θέματα, θα έλυναν αρκετά προβλήματα στον κόσμο των μεγάλων.
Αυτό έκανε σήμερα ο Υπουργός Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος Δημήτρης Ηλιάδης,  ο οποίος έδωσε βήμα στον Πέτρο Καρύδη, μαθητή της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αγ. Μαρίνας, Στροβόλου, για να καταθέσει τις εισηγήσεις του για θέματα εξοικονόμησης νερού και περιβάλλοντος.
Μάλιστα ο ίδιος ο Υπουργός με δική του πρωτοβουλία κάλεσε τον Πέτρο, μετά από επιστολή που του έστειλε ο μαθητής. Ο Υπουργός αφού ευχαρίστησε τον μαθητή συζήτησε μαζί του τις εισηγήσεις και   τον ενημέρωσε για την υδατική και περιβαλλοντική του Υπουργείου. «Είναι με μεγάλη χαρά που βλέπουμε τα νέα παιδιά να ευαισθητοποιούνται, να έχουν το θάρρος της γνώμης τους και να καταθέτουν εισηγήσεις στον αρμόδιο Υπουργό», δήλωσε ο κ. Ηλιάδης, ο οποίος συνεχάρη τον μαθητή  για τις απόψεις του.
«Είμαστε πάντα στη διάθεση για απόψεις και κριτική», είπε ο Υπουργός και πρόσθεσε τέλος ότι «Δεν υπάρχει τίποτα πιο όμορφο και σπουδαίο σε μια κοινωνία από τα νέα παιδιά που αποτελούν το μέλλον και την ελπίδα του τόπου μας».
Με τη σειρά του ο μαθητής Πέτρος Καρύδης ευχαρίστησε τον Υπουργό Γεωργίας για τη συνάντηση  που είχαν αλλά και τον πατέρα αλλά και το σχολείο του για την μόρφωση που του προσφέρουν.

Sigma Live

«Οχι» σε μπέικον και χοτ-ντογκ


Για κάθε 50 γραμμάρια επεξεργασμένου κρέατος που καταναλώνει κανείς την ημέρα (περίπου όσο ένα λουκάνικο Φρανκφούρτης), ο κίνδυνος καρδιοπάθειας -όσο κι αν ακούγεται απίστευτο!- αυξάνεται κατά 42% και ο κίνδυνος διαβήτη κατά 19%, υποστηρίζει μελέτη του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου στο καταναλωτικό κοινό.Η μελέτη, που βασίστηκε στην ανάλυση 20 προγενέστερων ερευνών στις οποίες συμμετείχαν πάνω από ένα εκατ. άντρες και γυναίκες από 10 χώρες του κόσμου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο κίνδυνος για τις δύο προαναφερθείσες ασθένειες δεν ισχύει για το μη επεξεργασμένο κόκκινο κρέας (βοδινό, χοιρινό και αρνίσιο).

Θεσσαλονίκη- Ταξίδι 5.000 χιλιομέτρων με ...τρακτέρ - αντίκες κάνει ομάδα Αυστριακών

Έξι Αυστριακοί κι ένας Έλληνας, ο Νίκος Μανωλάκος, ανέβηκαν σε τέσσερα ...τρακτέρ αντίκες και ξεκίνησαν το μακρινό ταξίδι (μετ' επιστροφής), από την Αυστρία μέχρι τη χώρα μας. Με ταχύτητα 27 χιλιομέτρων την ώρα, θα διανύσουν συνολικά μία απόσταση περίπου 5.000 χιλιομέτρων, καλύπτοντας 120 με 180 χιλιόμετρα την ημέρα.

Το ταξίδι με τίτλο «Ανακαλύψτε το μύθο της Ελλάδας με τρακτέρ» ξεκίνησε στις 30 Απριλίου από μια μικρή αυστριακή κωμόπολη, το Poysdorf, που αποτελεί το πιο γνωστό κρασοχώρι της Αυστρίας και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 6 Ιουνίου. Σκοπός του εγχειρήματος, που αποφασίστηκε το 2008, είναι να αναδειχτούν οι ελληνικές ομορφιές και να στηριχτεί ο ελληνικός τουρισμός, αφού όλα τα μέλη της αποστολής είναι φιλέλληνες.

Ο Νίκος Μανωλάκος, Έλληνας που ζει μόνιμα τα τελευταία 50 χρόνια στη Βιέννη, ήταν αυτός που ... έριξε την ιδέα στο τραπέζι. «Το 2004 είχαμε ξανακάνει ένα ταξίδι από την Αυστρία έως την Αγία Πετρούπολη, στη Ρωσία, καθώς οι πρόγονοι των αυστριακών τροφοδοτούσαν τον τσάρο με κρασιά.

Eκδρομή της Αγάπης

Στα πλαίσια της Προπόνησης Ζωής εθελοντές οργανώνουν και πραγματοποιούν τη δράση “Eκδρομή της Αγάπης“. Σκοπός τους είναι να προσφέρουνε δωρεάν εκπαιδευτικές εκδρομές αναψυχής σε παιδιά που δεν έχουν πάει ποτέ εκδρομή ή δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε για οικονομικούς ή/και κοινωνικούς λόγους.
Ο αριθμός των παιδιών που μεγαλώνουν στην Αθήνα κάτω από αντίξοες συνθήκες διαρκώς αυξάνεται. Ορφανά, άπορα, άρρωστα, άστεγα παιδιά και παιδιά μεταναστών έχουν βασικές ανάγκες για τρόφιμα, ρούχα, φάρμακα και στέγη. Οι πόροι που εξασφαλίζουν οι κοινότητές τους για την κάλυψη των αναγκών αυτών είναι περιορισμένοι και σπάνια επαρκούν για δραστηριότητες περαιτέρω ανάπτυξης.
Όπως αναφέρουν στη σελίδα τους: ”

Μπουνίδι εν ώρα μαθήματος. Μαθητής έσπασε στο ξύλο τον καθηγητή του

Άγρια συμπλοκή σημειώθηκε πριν μερικές μέρες σε λύκειο της Κύπρου. Σύμφωνα με πληροφορίες που εξασφαλίσαμε, μαθητής Β' λυκείου γρονθοκόπησε καθηγητή του γιατί του έκανε παρατήρηση, μιας και μιλούσε εν ώρα μαθήματος. Ο μαθητής έβρισε αρχικά τον καθηγητή και χωρίς δεύτερη σκέψη κατευθύνθηκε εξαγριωμένος προς το μέρος του και άρχισε να τον χτυπά σε διάφορα μέρη του σώματός του. Οι συμμαθητές του προσπάθησαν να σταματήσουν το κακό αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ο μαθητής αφού χτύπησε βάναυσα τον καθηγητή, που δεν κατάφερε να αντιδράσει, πήρε τα πράγματά του και έφυγε από το σχολείο. Η διεύθυνση του σχολείου δεν έχει προχωρήσει σε καταγγελία αλλά κράτησε μυστικό το συμβάν.

Φιλόξενος

Θα γίνουν οι ρύποι δέντρα και λαμπτήρες

Το πρώτο εθελοντικό σύστημα ανταλλαγής ρύπων που  θα εξοικονομήσει 1 εκατομμύριο τόνους διοξείδιο του άνθρακα με στόχο να φυτευτούν ισάριθμα δέντρα σχεδιάζουν να δημιουργήσουν 360 επιχειρήσεις με έδρα και δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.  

Η πρωτοβουλία, η οποία  λανσάρεται «Athens Green», ανήκει στην θυγατρική του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου «Post Bank Green Institute» και τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος, του δήμου Αθηναίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.    

Θέματα και απαντήσεις για τα Μαθηματικά Θετικής & Τεχνολογικής Κατεύθυνσης

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ


Θέματα και απαντήσεις στη Νεοελληνική λογοτεχνί Θεριτικής Κατεύθυνσης

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ


ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΕΤΑΡΤΗ 19 ΜΑΪΟΥ 2010
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΕΠΤΑ (7)

ΚΕΙΜΕΝΟ

Γιώργου Ιωάννου

Στοῦ Κεμάλ τό Σπίτι

Δέν ξαναφάνηκε ἡ μαυροφορεμένη ἐκείνη γυναίκα, πού ἐρχόταν στό κατώφλι μας κάθε χρονιά, τήν ἐποχή πού γίνονται τά μοῦρα, ζητώντας μέ εὐγένεια νά τῆς δώσουμε λίγο νερό ἀπτό πηγάδι τῆς αὐλῆς. Ἔμοιαζε πολύ κουρασμένη, διατηροῦσε ὅμως πάνω της ἴχνη μιᾶς μεγάλης ἀρχοντικῆς ὀμορφιᾶς. Καί μόνο ὁ τρόπος πού ἔπιανε τό ποτήρι, ἔφτανε γιά νά σχηματίσει κανείς τήν ἐντύπωση πώς ἡ γυναίκα αὐτή στά σίγουρα ἦταν μιά ἀρχόντισσα. Δίνοντάς μας πίσω τό ποτήρι, ποτέ δέν παρέλειπε νά μᾶς πεῖ στά τούρκικα τήν καθιερωμένη εὐχή, πού μπορεῖ νά μήν καταλαβαίναμε ἀκριβώς τά λόγια της, πιάναμε ὅμως καλά τό νόημά της: «Ὁ Θεός νά σᾶς ἀνταποδώσει τό μεγάλο καλό». Ποιό μεγάλο καλό; Ἰδέα δέν εἴχαμε.
Καθόταν ἥσυχα γιά ὥρα πολλή στό κατώφλι τῆς αὐλῆς, κι ἀντί νά κοιτάζει κατά τό δρόμο ἤ τουλάχιστο κατά τό πλαϊνό σπίτι τοῦ Κεμάλ1, αὐτή στραμμένη ἔριχνε κλεφτές ματιές πρός τό δικό μας σπίτι, παραμιλώντας σιγανά. Πότε πότε ἔκλεινε τά μάτια καί τό πρόσωπό της γινόταν μακρινό, καθώς συλλάβιζε ὀνόματα παράξενα. Ἐμεῖς, πάντως, δέν παραλείπαμε νά τῆς δίνουμε μοῦρα ἀπτήν ντουτιά2, ὅπως ἄλλωστε δίναμε σὅλη τή γειτονιά καί σὅποιον περαστικό

----------
1. τό πλαϊνό σπίτι τοῦ Κεμάλ· πρόκειται για το σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ στη Θεσσαλονίκη, όπου σήμερα στεγάζεται το τουρκικό προξενείο.
2. ντουτιά· η συκομουριά

ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

μᾶς ζητοῦσε. Ἡ ξένη τά ἔτρωγε σιγανά, ἀλλά μέ ζωηρή εὐχαρίστηση. Δέ μᾶς φαινόταν παράξενο πού τῆς ἄρεζαν τά μοῦρα μας τόσο πολύ. Τό δέντρο μας δέν ἦταν ἀπό τίς συνηθισμένες μουριές, ἀπαὐτές πού κάνουν ἐκεῖνα τά ἄνοστα νερουλιάρικα μοῦρα. Τό δικό μας ἔκαμνε κάτι μεγάλα, ξινά σά βύσσινα, καί πολύ κόκκινα στό χρώμα. Ἦταν δέντρο παλιό καί τεράστιο, τά κλαδιά του ξεπερνοῦσαν τό δίπατο σπίτι μας. Μοναχά ἕνα κακό εἶχε· τά φύλλα του ἦταν σκληρά καί οἱ μεταξοσκώληκές μου δέν μπορούσαν νά τά φᾶνε. Ἦταν, πάντως, δέντρο φημισμένο σὅλο τό Ἰσλαχανέ3 κι ἀκόμα πιό πέρα.
Τήν πρώτη φορά πού εἶχε καθίσει ἡ ἄγνωστη γυναίκα στό κατώφλι μας, δέ σκεφτήκαμε νά τῆς προσφέρουμε μοῦρα, ὅμως σέ λίγο μᾶς ζήτησε ἡ ἴδια λέγοντας πώς ἤθελε νά φυτέψει τό σπόρο τους στόν μπαχτσέ4 της. Ἔφαγε μερικά καί τά ὑπόλοιπα τά ἔβαλε σἕνα χαρτί καί ἔφυγε καταχαρούμενη.
Τή δεύτερη φορά θά ἦταν κατά τό τριάντα ὀχτώ, δυό χρόνια, πάντως, μετά τήν πρώτη, δέν ἔβαλε μοῦρα στό χαρτί. Κάθισε καί τά ἔφαγε ἕνα ἕνα στό κατώφλι. Φαίνεται πώς ὁ σπόρος ἀπτά προηγούμενα εἶχε ἀποδώσει, ἀλλά γιά νά δώσει καί μοῦρα ἔπρεπε, βέβαια, νά περάσουν χρόνια. Τό δέντρο αὐτό, ὅπως ὅλα τά δέντρα πού μεγαλώνουν σιγά, ζεῖ πολλά χρόνια καί ἀργεῖ νά καρπίσει.
Ἡ γυναίκα ξαναφάνηκε καί τόν ἑπόμενο χρόνο, λίγο πρίν ἀπτόν πόλεμο. Ὅμως τή φορά αὐτή τῆς προσφέραμε νερό ἀπτή βρύση. Ἀρνήθηκε νά πιεῖ τό νερό. Μόλις τό ἔφερε στό στόμα, μᾶς κοίταξε στά μάτια καί μᾶς ἔδωσε πίσω τό γεμάτο ποτήρι. Ἐπειδή τήν εἴδαμε πολύ ταραγμένη, θελήσαμε νά τῆς ἐξηγήσουμε. Ὁ σιχαμένος σπιτονοικοκύρης μας εἶχε διοχετεύσει τό βόθρο τοῦ σπιτιοῦ στό βαθύ πηγάδι. «Τώρα πού σᾶς ἔφερα τό νερό στίς κουζίνες σας, δέ σᾶς χρειάζεται τό πηγάδι», μᾶς εἶχε πεῖ. Ἡ γυναίκα βούρκωσε, δέ μᾶς ἔδωσε ὅμως καμιά ἐξήγηση γιά τήν τόση λύπη της. Γιά

----------
3. Ἰσλαχανέ· περιοχή της Θεσσαλονίκης (τουρκ. σωφρονιστήριο)
4. μπαχτσέ· περιβολάκι
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

νά τήν παρηγορήσουμε τῆς δώσαμε περισσότερα μοῦρα κι ἡ γιαγιά μου τῆς εἶπε κάτι πού τήν ἔκανε νά τιναχτεῖ: «Θά σοῦ
τά ἔβαζα σἕνα κουτί, ἀλλά δέ βαστᾶνε γιά μακριά». Καί πράγματι εἴχαμε ἀρχίσει κάτι νά ὑποπτευόμαστε. Τήν ἄλλη φορά εἴδαμε, πώς μόλις ἔφυγε ἀπό μᾶς, πῆγε δίπλα στοῦ Κεμάλ τό σπίτι, ὅπου τήν περίμενε μιά ὁμάδα ἀπό τούρκους προσκυνητές, πού κοντοστέκονταν στό πεζοδρόμιο. Ἐμεῖς ὥς τότε θαρρούσαμε πώς εἶναι καμιά τουρκομερίτισσα δικιά μας, ἀπτίς πάμπολλες ἐκεῖνες, πού δέν ἤξεραν λέξη ἑλληνικά, μιά καί ἡ ἀνταλλαγή τῶν πληθυσμῶν εἶχε γίνει με βάση τή θρησκεία καί ὄχι τή γλώσσα. Ἡ ἀποκάλυψη αὐτή στήν ἀρχή μᾶς τάραξε. Δέ μᾶς ἔφτανε πού είχαμε δίπλα μας τοῦ Κεμάλ τό σπίτι, σά μιά διαρκῆ ὑπενθύμιση τῆς καταστροφῆς, θά εἴχαμε τώρα καί τούς τούρκους νά μπερδουκλώνονται πάλι στά πόδια μας; Καί τί ἀκριβῶς ἤθελε ἀπό μᾶς αὐτή ἡ γυναίκα; Πάνω σαὐτό δέν ἀπαντήσαμε, κοιταχτήκαμε ὅμως βαθιά ὑποψιασμένοι. Καί τά ἑπόμενα λόγια μας ἔδειχναν πώς ἡ καρδιά μας ζεστάθηκε κάπως ἀπό συμπάθεια κι ἐλπίδα. Εἴχαμε κι ἐμεῖς ἀφήσει σπίτια κι ἀμπελοχώραφα ἐκεῖ κάτω.
Ἡ τουρκάλα ξαναφάνηκε λίγο μετά τόν πόλεμο. Ἐμεῖς καθόμασταν πιά σέ ἄλλο σπίτι, λίγο παραπάνω, ὅμως τήν εἴδαμε μιά μέρα νά κάθεται κατατσακισμένη στό κατώφλι τοῦ παλιοῦ σπιτιοῦ μας. Ὁ πρῶτος πού τήν εἶδε, ἦρθε μέσα καί φώναξε: «ἡ τουρκάλαΒγήκαμε στά παράθυρα καί τήν κοιτάζαμε μέ συγκίνηση. Παραλίγο νά τήν καλέσουμε ἀπάνω στό σπίτι ⎯τόσο μᾶς εἶχε μαλακώσει τήν καρδιά ἡ ἐπίμονη νοσταλγία της. Ὅμως αὐτή κοίταζε ἀκίνητη τήν κατάγυμνη αὐλή καί τό ἔρημο σπίτι. Μιά ἰταλιάνικη μπόμπα6 εἶχε σαρώσει τήν ντουτιά κι εἶχε ρημάξει τό καλοκαμωμένο ξυλόδετο σπίτι, χωρίς νά καταφέρει νά τό γκρεμίσει.
Δέν τήν ξανάδαμε ἀπό τότε. Ἦρθε δέν ἦρθε, ἄγνωστο. Ἄλλωστε καί νά ρχότανε δέ θά βρισκε πιά τό κατώφλι μέ τό ἀφράτο μάρμαρο γιά νά ξαποστάσει. Τό σπίτι εἶχε ἀπό

----------
6. Μιά ἰταλιάνικη μπόμπα· αναφέρεται στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο (1940-1941)


ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

καιρό παραδοθεῖ σέ μιά συμμορία ἐργολάβων καί στή θέση του ὑψώθηκε μιά πολυκατοικία ἀπτίς πιό φρικαλέες. Τώρα ἑτοιμάζονται νά τήν γκρεμίσουν οἱ γελοῖοι. Ποιός ξέρει τί μεγαλεπήβολο σχέδιο συνέλαβε πάλι τό πονηρό μυαλό τους.
Ἄν γίνει αὐτό, θά παραφυλάγω νύχτα μέρα, ἰδίως ὅταν τό σκάψιμο θά ἔχει φτάσει στά θεμέλια, κι ἴσως μπορέσω νά ἐμποδίσω ἤ τουλάχιστο νά καθυστερήσω τό χτίσιμο τοῦ νέου ἐξαμβλώματος7. Τήν προηγούμενη φορά εἶχε βρεθεῖ ἐκεῖ στά βάθη ἕνα θαυμάσιο ψηφιδωτό, πού ἄρχιζε ἀπτό οἰκόπεδο τοῦ δικοῦ μας σπιτιοῦ καί συνεχιζόταν πρός τό σπίτι τοῦ Κεμάλ. Τό ψηφιδωτό αὐτό οἱ δασκαλεμένοι ἐργάτες τό σκεπάσανε γρήγορα γρήγορα γιά νά μήν τούς σταματήσουν οἱ ἁρμόδιοι. Πάντως, τίς ὧρες πού τό ἔβλεπε τό φῶς τοῦ ἥλιου, γίνονταν διάφορα σχόλια ἀπτήν ἔκθαμβη γειτονιά. Ὅλοι μιλούσανε γιά τήν ὀμορφιά καί τήν παλιά δόξα, μά ἀνάμεσα στά δυνατά λόγια καί τίς φωνές, ἄκουσα μιά γριά νά σιγολέει: «Στό σπίτι αὐτό καθόταν ἕνας μπέης, πού εἶχε μιά κόρη σάν τά κρύα τά νερά. Κυλιόταν κάτω, ὅταν φεύγανε, φιλοῦσε τό κατώφλι. Τέτοιο σπαραγμό δέν ματαεῖδα».
----------
7. ἐξάμβλωμα· έκτρωμα, κάθε τι το τερατώδες ή κακότεχνο

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Α1. Ο Γ. Ιωάννου αντλεί τα θέματά του κυρίως από τα παιδικά του χρόνια, τον κόσμο της προσφυγιάς, τον πόλεμο, τη Θεσσαλονίκη, τον τρόπο ζωής των απλών ανθρώπων. Για καθεμιά από τις παραπάνω περιπτώσεις να γράψετε ένα αντίστοιχο παράδειγμα μέσα από το κείμενο.
Μονάδες 15
Β1.α) Ο Αναστάσης Βιστωνίτης παρατηρεί ότι στα πεζογραφήματα του Γ. Ιωάννου «ο αφηγητής είναι η κυρίαρχη ατομική συνείδηση». Να αναφέρετε δύο στοιχεία που μπορούν να στηρίξουν την άποψη αυτή, καθώς και ένα παράδειγμα μέσα από το κείμενο, για καθένα από αυτά. (Μονάδες 8)

ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

β) Να επισημάνετε στο κείμενο τα τρία βασικά χρονικά επίπεδα πάνω στα οποία οργανώνεται η αφήγηση και να τα σχολιάσετε συνοπτικά με αναφορές στο κείμενο. (Μονάδες 12)
Μονάδες 20
Β2.α) Να ερμηνεύσετε το νόημα των μεταφορών: κλεφτές ματιές (§ 2η), κάθεται κατατσακισμένη στο κατώφλι (§ 6η), είχε μαλακώσει την καρδιά (§ 6η), κατάγυμνη αυλή (§ 6η), αφράτο μάρμαρο (§ 7η). (Μονάδες 10)
β) Στην 7η παράγραφο: «Δεν την ξανάδαμε από τότε ... μυαλό τους», να εντοπίσετε την ειρωνεία του αφηγητή και να σχολιάσετε σύντομα τη σκοπιμότητά της. (Μονάδες 10)
Μονάδες 20
Γ1.α) Σε κάθε επίσκεψή της στο σπίτι η γυναίκα παραμένει στο κατώφλι της αυλής. Να εξηγήσετε σε μία παράγραφο τους λόγους της παραμονής της στο συγκεκριμένο χώρο. (Μονάδες 12)
β) « ἀνάμεσα στά δυνατά λόγια καί τίς φωνές, ἄκουσα μιά γριά νά σιγολέει: “Στό σπίτι αὐτό καθόταν ἕνας μπέης, πού εἶχε μιά κόρη σάν τά κρύα τά νερά. Κυλιόταν κάτω, ὅταν φεύγανε, φιλοῦσε τό κατώφλι. Τέτοιο σπαραγμό δέν ματαεῖδα”»: Να σχολιάσετε σε μία παράγραφο το περιεχόμενο του ανωτέρω αποσπάσματος. (Μονάδες 13)
Μονάδες 25
Δ1. Να συγκρίνετε, ως προς το περιεχόμενο, το πεζογράφημα του Γ. Ιωάννου «Στοῦ Κεμάλ τό Σπίτι» με το απόσπασμα που ακολουθεί από την «Ἀπογραφή ζημιῶν» του ίδιου συγγραφέα.
Μονάδες 20
Δίπλα στό «Ἀκρόπολις» καί μέχρι τήν ὁδό Πλάτωνος ἦταν στή σειρά σπίτια μικρά καί παμπάλαια, ὅπου μέχρι καί τήν Κατοχή κατοικούσανε οἰκογένειες Ἑβραίων. Αὐτά, μέ τό ξενοδοχεῖο μαζί, σχημάτιζαν τή βορινή πλευρά τῆς πλατείας, πού σήμερα ὀνομάζεται «Μακεδονομάχων». Τά Σάββατα

ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 6ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

γριές Ἑβραίισες, μέ τίς πατροπαράδοτες ἀτλαζένιες1 φορεσιές τῆς Καστίλλιας, στεκόντουσαν στίς ἐξώπορτες μέ σταυρωμένα τά χέρια, γιά νάπεράσει ἥσυχα καί ἀναμάρτητα ἡ ἅγια ἀργία2. Τά σπίτια αὐτά, ἄν δέν εἶχαν προλάβει νά τά κατεδαφίσουν οἱ ἐργολάβοι, θά τά κατεδάφιζαν τώρα ὁπωσδήποτε οἱ στρατιωτικές μπουλντόζες, σέ συνεργασία, βέβαια, μέ τούς πολιτικούς μηχανικούς καί τούς ἄλλους σπουδαίους, πού δέν ξέρω τί νά πῶ, ἀλλά σάν πολύ εὔκολα, προκειμένου γιά παλαιά σπίτια, σημειώνουν τήν ἔνδειξη «κατεδαφιστέον». Θαρρεῖς καί τό θεωροῦν ὅλοι τους εὐκαιρία νά ἐξωραΐσουν τήν πόλη κατά τά γοῦστα τους καί τά πρότυπά τους, ἀπαλλάσσοντάς την ἀπό τίς ἐνοχλητικές αὐτές παλιατσαρίες3, πού πλαισιώνουν, καί πολύ ταιριαχτά μάλιστα, τά βυζαντινά μνημεῖα καί τούς χώρους τῆς παλαιᾶς ζωῆς. Ἔτσι σαρώθηκε σιγά σιγά, ἀπό χρόνια, ὅλη ἡ παλιά γειτονιά ἡ γύρω ἀπό τή Ροτόντα, δηλαδή ἡ παλιά ἑλληνική συνοικία τῆς Καμάρας, αὐτή πού ἔδινε τόν τόνο καί τά ἐπιχειρήματα, καί ἀφέθηκε ὁ τόπος ἐλεύθερος γιά νά φωτογραφίζουν οἱ τουρίστες μέ ἄνεση τή Ροτόντα.
(Γιώργου Ιωάννου, «Ἀπογραφή ζημιῶν», από τη συλλογή Το δικό μας αίμα, 1980)
----------
1. ατλαζένιες: γυαλιστερές
2. άγια αργία: εννοεί την ημέρα του Σαββάτου, ημέρα αργίας για τους Εβραίους
3. παλιατσαρίες: σύνολα παλαιών, φθαρμένων ή και άχρηστων αντικειμένων

ΤΕΛΟΣ 6ΗΣ ΑΠΟ 7 ΣΕΛΙΔΕΣ ΑΡΧΗ 7ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνον τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα, κατεύθυνση). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνον με μπλε ή μόνον με μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.