Παρασκευή 14 Μαΐου 2010

Φεστιβάλ Καινοτομίας: Gadgets για παππούδες;

Ηλικιωμένος άνδρας, με προβλήματα καρδιάς και Αλτσχάιμερ έχει βγει ένα καλοκαιρινό απόγευμα, για περίπατο. Χάνει, όμως, τον προσανατολισμό του, με αποτέλεσμα να περπατάει για ώρα, χωρίς κατεύθυνση, και η ζέστη τού φέρνει δυσφορία. Ένα φαινομενικά δυσοίωνο σενάριο, που, όμως, στον κόσμο του αύριο έχει χαρούμενο τέλος. Κι όμως, ο κόσμος του αύριο είναι εδώ, σήμερα!
Στον κόσμο αυτό, ο ηλικιωμένος φοράει το καπελάκι του, το οποίο διαθέτει ηλιακούς συλλέκτες, οι οποίοι στέλνουν ενέργεια σε ενσωματωμένο ανεμιστηράκι, που αμέσως ενεργοποιείται, για να τον ανακουφίσει από τη ζέστη. Τα παιδιά του ηλικιωμένου, που έχουν ανησυχήσει για την απουσία του, καλούν τον εντοπιστή GPS, που βρίσκεται στη ζώνη του, και αμέσως μαθαίνουν τη θέση του. Στο μεταξύ, ο καρδιολόγος του ηλικιωμένου λαμβάνει με e-mail το καρδιογράφημα του ασθενούς, από το μπλουζάκι-καρδιογράφο που φορά. Ο "gadgetάκιας" παππούς επιστρέφει ασφαλής σπίτι του και λαμβάνει την αγωγή, που ήδη τού έχει συστήσει ο γιατρός του.
Τεχνολογίες του μέλλοντος, αλλά και παλιές, δοκιμασμένες, επιστρατεύονται από επιστήμονες, ερευνητές, οικολογικά ευαισθητοποιημένους επιχειρηματίες και κάθε είδους θαυμαστές του Κύρου Γρανάζη, για να δώσουν πνοή σε πρωτοποριακές ιδέες, για καινοτόμα προϊόντα, που απευθύνονται σε κάθε γούστο και ανάγκη. Προϊόντα σωτήρια για κάποιους, όπως το μπλουζάκι-καρδιογράφος, απλώς χρήσιμα για κάποιους άλλους, όπως για παράδειγμα μία ηλιακή ξυριστική μηχανή, διακοσμητικά για άλλους, όπως χαρούμενα χρωματιστά ηλιακά σουβέρ.

Η Ιστορία του Διαδικτύου.

Μιά ταινία από τον Melih Bilgil που μας ξεναγεί, με απλό και πρωτότυπο τρόπο, στην ιστορία του δικτύου που ενώνει την ανθρωπότητα.

Η σφαγή των δελφινιών


Το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκυμαντέρ στον Ελληνοαμερικανό φωτογράφο Λούη Ψυχογιό για την ταινία “Ο όρμος” (The Cove)rnrnΟ Ελληνοαμερικάνος Λούι Ψυχογιός, φωτογράφος του National Geographic, ήταν ανάμεσα στους νικητές των Όσκαρ, καθώς κέρδισε το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για το «The Cove» («Ο Όρμος»).rnrnΤο ντοκιμαντέρ πραγματεύεται την παράδοση σφαγής δελφινιών σε ένα ψαροχώρι της Ιαπωνίας. Κάθε χρόνο, οι ψαράδες του χωριού Ταϊτζί παγιδεύουν περίπου 2.000 δελφίνια σε έναν όρμο, επιλέγουν κάποια για να τα πουλήσουν σε ενυδρεία και σκοτώνουν τα υπόλοιπα.rnrnΗ ομάδα του «The Cove» χρειάστηκε χρόνια για να συγκεντρώσει το υλικό για την ταινία, χρησιμοποιώντας κρυφές κάμερες και βιντεοσκοπώντας λαθραία κατά τη διάρκεια της νύχτας.rnrnΗ ταινία υπογραμμίζει επίσης τους κινδύνους για την υγεία από την κατανάλωση του κρέατος των δελφινιών που περιέχει υψηλές ποσότητες υδραργύρου.rnrnΤο ντοκιμαντέρ έχει προκαλέσει την οργή των ψαράδων και των τοπικών αρχών, οι οποίοι εξέδωσαν ανακοινώσεις με τις οποίες εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την ταινία «που περιέχει ψευδή στοιχεία που δεν βασίζονται στην επιστημονική αλήθεια». Τονίζουν επίσης ότι το κυνήγι των δελφινιών είναι απόλυτα νόμιμο.

Δείτε ένα ρομπότ που έφτιαξε μαθητής

 
Ενας μαθητής της τελευταίας τάκης στο σχολείο του Garretson έφτιαξε με πολύ απλό τρόπο ένα ρομπότ για μια έκθεση. Το ρομπότ λέγεται "VSR-2: TALOS FG"
troktiko

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ ΕΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ & ΕΠΑ.Λ. Β’
14 ΜΑΪΟΥ 2010
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές. Ειδικότερα, στην παραγωγή λόγου, κάθε άποψη
γίνεται αποδεκτή, εφόσον είναι επαρκώς τεκμηριωμένη.
Πλαγιότιτλοι:
1ος Αυτομόρφωση: συνδυασμός ατόμου και κοινωνίας
2ος Συνδιαμόρφωση της εκπαίδευσης
3ος Αναγκαία η επαγγελματική ευελιξία
4ος Η εκπαιδευτική πράξη, διαδικασία διαχρονική και καθολική
Περίληψη
Το κείμενο πραγματεύεται την αυτομόρφωση, η οποία συνδράμει αποφασιστικά στην
εκπαιδευτική και επαγγελματική κατάρτιση του ατόμου. Αρχικά, αφού τονίζεται η
δυσκολία αυτής της διαδικασίας, αναλύεται η σχέση κοινωνικών θεσμών και φορέων
εκπαίδευσης, ατόμου και νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το γεγονός
αυτό απαιτεί μια διαρκή ζύμωση αυτών των παραγόντων. Οι λόγοι που καθιστούν τη δια
βίου εκπαίδευση επιτακτική είναι η κυριαρχούσα τεχνοκρατία και οι αλλαγές στο
εργασιακό περιβάλλον, που καθιστούν ελλιπείς τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, ειδικεύσεις
και προσόντα. Με αυτό τον τρόπο, αιτιολογείται η αναγκαιότητα για επαγγελματική
ευελιξία. Κατά συνέπεια, η εκπαιδευτική αντίληψη συνιστά μια διαδικασία διαχρονική
και καθολική.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ :ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ! ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΘΑΛ. ΔΡΑΓΩΝΑ!!



ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΔΙΩΞΤΕ ΤΟ ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΣΙΤΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ!

Μετά συνέχεια έχει και το εσωτερικό! Δείτε το έγγραφο στο τέλος. Υπογράφει η Θάλεια Δραγώνα!

Η Διεύθυνση Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε σήμερα πως: δεν θα διεξαχθούν οι φετινές εξετάσεις γλωσσομάθειας που προβλέπονταν από την με αρ. πρωτ. Φ.821/2443Π/144249/Ζ1/20-11-2009 προκήρυξη του ΥΠΔΒΜΘ, καθώς δεν θα πραγματοποιηθούν νέες αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για το σχολικό έτος 2010-2011.

ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΜΟΔΑ ΝΑ ΚΡΕΜΑΝΕ ΣΚΥΛΟΥΣ ΑΠΤΑ ΔΕΝΤΡΑ! ΚΡΕΜΑΣΑΝ ΚΟΚΕΡ!

Πλέον δεν κρεμάνε μόνο τα κυνηγόσκυλα και τα λοιπά μεγαλόσωμα σκυλιά. Δεν είναι μόνο οι κυνηγοί που κρεμάνε τα σκυλιά τους όταν πλέον δεν τους κάνουν τη "δουλειά"... Μοιάζει να έχει γίνει ΜΟΔΑ κρεμάνε ζώα από τα δέντρα, κυρίως σκυλιά.

Στα Χανιά έχουν κινητοποιηθεί τα φιλοζωικά σωματεία, οι αρμόδιες αρχές, εισαγγελία, αστυνομία, σήμανση και οι δήμοι των γύρω περιοχών για τον εντοπισμό του δράστη



Το σκυλάκι κρεμάστηκε ζωντανό, και ο θανατός του ήταν βασανιστικός.


Το περιβαλλοντικό έγκλημα της Κεντρικής Εύβοιας, οι φυσικοί και οι ηθικοί αυτουργοί.

Έχουν περάσει πάνω από τρία χρόνια, που συγκροτημένα το περιβαλλοντικό κίνημα της Εύβοιας, διεκδίκησε με πολλούς τρόπους λύσεις και απαντήσεις στα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα του Νομού. Προβλήματα που δημιούργησαν, πρακτικές ανεξέλεγκτης και ασύδοτης δράσης και πολιτικές που εφαρμόστηκαν και που δεν άγγιξαν τις αιτίες των προβλημάτων και τους βασικούς ρυπαντές οι οποίοι συνεχίζουν μέχρι σήμερα, ανενόχλητα τη δράση τους. Ειδικότερα η περιοχή της Κεντρικής Εύβοιας, μια περιοχή που περιλαμβάνει επτά δήμους με πάνω από 130.000 πληθυσμό, δοκιμάζεται σήμερα σοβαρά αφού για πάνω από σαράντα χρόνια η γη και ο υδροφόρος ορίζοντας με τον κωδικό 07-24, δέχθηκε τόνους από κάθε είδους ρυπαντικά φορτία. Ήδη οι περιφερειακοί δήμοι (Μεσσαπίων, Αρτάκης, Διρφύων, Ληλαντίων, Αυλίδας, Ανθηδόνας) έχουν σοβαρό πρόβλημα και η ρύπανση πλέον αγγίζει επικίνδυνα και την Χαλκίδα.

Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες (δείτε το trailer)

Για τις ταινίες  θα έπρεπε τελικά να ισχύει αυτό που  ισχύει και για τα προφυλακτικά. Η αναγραφή της μίας και μόνο χρήσης, εφ’ όσον στην περίπτωση ξεχειλωμένης, τρύπιας κι ανέμπνευστης επαναχρησιμοποίησης, χάνεται ο σκοπός του προϊόντος.  Πόσο μάλλον, όταν ένα από τα βασικά ατού του μακελάρη Φρέντι Κρούγκερ, είναι το υλικό του λατέξ από το οποίο κατασκευάζεται η μάσκα του καμένου προσώπου του, υλικό παρόμοιο με αυτό της μέσης καπότας που εφαρμοσμένο πάνω στο πρόσωπο του Τζέικ Ερλ Χάλεϊ σε κάνει να νοσταλγείς τον Ρόμπερτ Ίνγκλαντ.

Ο Παπανδρέου... μασκότ του τουρισμού

Διαβάζουμε στις εφημερίδες και δε πιστεύουμε στα μάτια μας. Ο Γιώργος πάει μάλλον για Μασκότ του τουρισμού της Ελλάδας.
Ο πρόεδρος του ΕΟΤ, Ν.Κανελλόπουλος δήλωσε .«Του ζητήσαμε να συμμετάσχει στο DVD προβολής του τουρισμού, αποδέχθηκε την πρόσκληση και περιμένουμε»,

Φανταστείτε τον Παπανδρέου να κάνει τη Μασκότ και να λέει καλημέρα , να καλεί τους τουρίστες να ζήσουν στην Ελλάδα το παραμύθι του και να κάνει τα ταχυδακτυλουργικά του .

Εμείς πάντως για να ξεκουράσουμε τον ΕΟΤ του βρήκαμε και όνομα ΓΑΠίτης και φτιάξαμε και φωτό...


apnea.gr

Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων στο Μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
 
 
ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 ΜΑΪΟΥ 2010
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
 
 
ΚΕΙΜΕΝΟ
Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μία σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτο-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σε ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους.
Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευθεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
 
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μία από τις συνέπειες αυτών των αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, να ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, να αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή, να εκπαιδεύονται συνεχώς.

Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkheim κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών.

Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002 (Διασκευή)

Α1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80 έως 100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου: ... οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους ...
Μονάδες 12

Β2. α) Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου; (Η εκπαίδευση δεν νοείται ... των σχολικών τειχών) (μονάδες 4)
β) Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της ίδιας παραγράφου του κειμένου (μονάδες 3)
Μονάδες 7
Β3. α) Να γράψετε ένα α ν τ ώ ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
ατομική, επιτρέπουν, ανεπαρκείς, διαφορετικές, επεκτείνεται. (μονάδες 5)
β) Να γράψετε ένα σ υ ν ώ ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
συνεχή, χρησιμότητα, συνέπειες, δεξιότητες, καθίσταται. (μονάδες 5)
Μονάδες 10
Β4. Να επισημάνετε τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα επιστημονικού λόγου στο κείμενο που σας δίνεται.
Μονάδες 6
Γ1. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. (500-600 λέξεις).
Μονάδες 40
 
 
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

Φοβάται το μωρό την ένεση και κλαίει; Δώστε του κάτι γλυκό πριν

Τα μωρά πρέπει να τρώνε κάτι που να περιέχει ζάχαρη, αμέσως πριν κάνουν μια ένεση για κάποιο εμβόλιο, γιατί με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί ο πόνος τους και θα κλάψουν λιγότερο, σύμφωνα με μια νέα καναδική επιστημονική έρευνα.

Ερευνητές του πανεπιστημίου του Τορόντο, υπό τη δρα Ντενίς Χάρισον του Νοσοκομείου Παίδων, σε έρευνα που δημοσίευσαν στο περιοδικό παιδιατρικής “Archives of Disease in Childhood”, σύμφωνα με το BBC, αναφέρουν ότι τα νεογέννητα είναι λιγότερο πιθανό να κλάψουν, αν τους δοθούν λίγες σταγόνες κάποιου ζαχαρώδους διαλύματος λίγο πριν την ένεση του εμβολιασμού. Κλινικές δοκιμές σε 1.000 εμβολιασμούς σε νήπια μέχρι ενός έτους έδειξαν ότι το διάλυμα γλυκόζης μειώνει κατά 20% κατά μέσο όρο την πιθανότητα κλάματος μετά την ένεση. Εκτός από το διάλυμα γλυκόζης, ανάλογο κατευναστικό αποτέλεσμα έχει και μισό κουταλάκι μίγματος σακχαρόζης και γλυκόζης.
Οι καναδοί ερευνητές, που συνεργάστηκαν με συναδέλφους τους στη Βραζιλία και την Αυστραλία, συνιστούν στους γιατρούς να δίνουν στα παιδιά σακχαρόζη ή γλυκόζη πριν και κατά τη διάρκεια των εμβολιασμών, ώστε η όλη διαδικασία να γίνει λιγότερο οδυνηρή για τα μικρά παιδιά, τα οποία σε όλο τον κόσμο δεν θέλουν να κάνουν ένεση.

Κέρδος

«Εχθρός» ο αέρας που αναπνέουμε

Είναι αόρατο, αθόρυβο, πολλές φορές άοσμο, αλλά πολύ επικίνδυνο για την υγεία μας. Μάλιστα, χτυπά με ένταση και μέσα από τις κλειστές πόρτες και παράθυρα. Ο λόγος για το νέφος της ατμόσφαιρας, αλλά και το «νέφος» εσωτερικών χώρων, οι επιπτώσεις των οποίων παρουσιάστηκαν στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Κλέα Κατσουγιάννη και κ. Ματθαίο Σανταμούρη. Σκληρά αποκαλυπτικές οι δύο ιδιαίτερα τεκμηριωμένες εισηγήσεις, ανέδειξαν τη σοβαρή επιβάρυνση του αέρα που αναπνέουμε, αλλά και τη διαχρονική αδιαφορία της πολιτείας. «Στέλνουμε πάντα τα ευρήματα των ερευνών μας στις αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά σχεδόν ποτέ δεν μας πήραν τηλέφωνο για να συζητήσουμε τα προβλήματα», είπαν οι δύο καθηγητές. «Δεν είμαι σίγουρη εάν καν τα διαβάζουν!», είπε αφοπλιστικά η κ. Κατσουγιάννη, καθηγήτρια Ιατρικής Στατιστικής και Επιδημιολογίας.
Κι όμως, πρόκειται για συγκλονιστικά στοιχεία: σύμφωνα με την παρουσίαση της κ. Κατσουγιάννη, αύξηση κατά 10 μg/m3 των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων επιφέρει, τις επόμενες 40 ημέρες, αύξηση της συνολικής θνησιμότητας κατά 1,6%, αυξάνονται κατά 1,7% οι καρδιαγγειακές ασθένειες και κατά 1% το άσθμα στα παιδιά, ενώ μακροπρόθεσμα η θνησιμότητα μπορεί να αυξάνεται κατά 6%, ο καρκίνος του πνεύμονα 14% και τα καρδιοαναπνευστικά 9%. Ολα αυτά έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Αθήνα, όπου οι συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων ξεπερνούν αρκετές μέρες τον χρόνο το όριο των 50 μg/m3.