Δευτέρα 19 Απριλίου 2010

Το μαντρί «κάνει» αρχιτεκτονική

Η ανώνυμη αρχιτεκτονική στις καλύβες της ελληνικής υπαίθρου προτείνει λύσεις για τις «πράσινες» κατασκευές του μέλλοντος
Τα μαντριά είναι πρόχειρες κατασκευές από φυσικά κυρίως υλικά ή και από ήδη χρησιμοποιημένα κομμάτια λαμαρίνας, τσίγκου, πλαστικών που ο ανώνυμος κατασκευαστής της υπαίθρου φτιάχνει και χρησιμοποιεί ως κατάλυμα για τα ζώα του, αλλά και ως αποθηκευτικό χώρο της σοδειάς του ή των εργαλείων για τις αγροτικές εργασίες του.

Ηδη από την προϊστορική εποχή οι καλύβες και τα μαντριά αφήνουν τα ίχνη τους πάνω στο ελληνικό τοπίο χωρίς να αλλάζει ιδιαίτερα το σχήμα τους. Οι μικρές, τετράγωνες συνήθως κατασκευές, άλλοτε πάλι καμπυλόσχημες, λειτουργούν ως αρχέτυπα.

Σε κάποιον εξασκημένο παρατηρητή, που διαθέτει για παράδειγμα το μάτι του αρχιτέκτονα, αυτά τα κολάζ από πλίνθους, ξύλο και άχυρα, παίρνουν άλλες διαστάσεις. Γίνονται αρχιτεκτονικές μορφές, ενώ παράλληλα σχετίζονται με έργα της σύγχρονης διεθνούς τέχνης και αρχιτεκτονικής. Θα μπορούσαν να λειτουργήσουν δηλαδή ακόμα και ως σύγχρονες προτάσεις εμπνέοντας τους δημιουργούς. Ιδιαίτερα εκείνους που ενδιαφέρονται για τις οικολογικές προεκτάσεις της αρχιτεκτονικής. Αυτή είναι η άποψη του αρχιτέκτονα Γιώργου Τριανταφύλλου και την παρουσιάζει στην έκθεση «Αρχέτυπα».


Εκατόν ογδόντα φωτογραφίες, δώδεκα βιντεοπροβολές κι ένας κατάλογος- λεύκωμα αποτυπώνουν καλύβες και μαντριά διάσπαρτα στο ελληνικό τοπίο. Ο Γιώργος Τριανταφύλλου συσχετίζει τις κατασκευές με έργα της σύγχρονης τέχνης και αρχιτεκτονικής: «Ας συνθέσουμε μία νέα αρχιτεκτονική αξιοποιώντας τα φωτοβολταϊκά, τις ανεμογεννήτριες, τους κατακόρυφους κήπους, τα φυτεμένα δώματα, τα σκίαστρα, τη σύνθετη ξυλεία, τις οικολογικές μονώσεις με τα φυσικά υλικά και τους αρχιτεκτονικούς χειρισμούς των αρχετύπων». Και αντιπαραβάλλει ένα ψηλό τσαρδάκι στη Δραγασιά του Τιρνάβου με μία ξύλινη κατασκευή του εικαστικού Νίκου Αλεξίου.

Αντίστοιχα, το έργο «Χωρίς Τίτλο» 2004 του Γιάννη Κουνέλη, εκπροσώπου του κινήματος της Αrte Ρovera, σαν δίδυμο κατασκεύασμα, βρίσκεται απέναντι από τη φωτογραφημένη λεπτομέρεια της όψης πέτρινης καλύβας στη Μεγάλη Βόλβη στη Μακεδονία. Ενώ το μαντρί με τα κομμάτια λαμαρίνας στους Κουρκουλούς της Βόρειας Εύβοιας δείχνει τη συγγενική μορφή του με τη μεταλλική καμπυλόσχημη επιφάνεια του Μουσείου Γκούγκενχαϊμ που δημιούργησε ο Φρανκ Γκέρι στο Μπιλμπάο της Ισπανίας.

«Οι καλύβες και τα μαντριά ως αρχική κατασκευαστική ιδέα προβάλλουν μία νέα τάση που αναπτύσσεται στη διεθνή αρχιτεκτονική», λέει ο αρχιτέκτονας στα «ΝΕΑ», «και η οποία αποτελεί αντιπρόταση στα τεράστιας κλίμακας συγκροτήματα κατοικιών. Οπως συμβαίνει στη Σουηδία και την Ολλανδία, η τάση αυτή εκδηλώνεται με μικρά καταλύματα που φαίνεται ότι έρχονται να καλύψουν τις ανάγκες νέων ανθρώπων. Αυτή η απλή κατασκευή είναι η αντίσταση εκείνων που δεν επιθυμούν να στεγάσουν τη ζωή τους σε πολυτελείς επαύλεις. Αλλά επιθυμούν να ζήσουν κοντά στη φύση, στις όχθες λίμνης ή ποταμιών σε χώρους με ανθρώπινη κλίμακα, κατασκευασμένους από οικολογικά υλικά που ενσωματώνουν όλα τα επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας και αξιολογούν την πράσινη ενέργεια».


Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια: