Ανοίγει ο δρόμος για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια από ΙΕΚ, Κολλέγια και Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, με το νομοσχέδιο για τη Δια Βίου Μάθηση, το οποίο άρχισε να συζητείται στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Στο ν/σ αυτό του υπουργείου Παιδείας, συνδέονται οι μετα-λυκειακές σχολές με την ανώτατη εκπαίδευση, μέσω μεταφοράς πιστωτικών μονάδων.
Ο εργαζόμενος, που κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής του πορείας επιμορφώνεται, θα δικαιούται εργασιακή αναβάθμιση και επιδόματα σπουδών.
Πρόκειται για τη θεμελίωση ενός συστήματος που αναγνωρίζει προσόντα, σε αντικατάσταση της πρακτικής «είσαι ό,τι δηλώσεις», καθώς αναγνωρίζονται και πιστοποιούνται οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες που αποκτούν τα άτομα μέσω ποικίλων εκπαιδευτικών διαδρομών και καθίστανται ορατά τα προσόντα τους
Σύμφωνα με το ν/σ, προσδιορίζονται οι έννοιες «τυπική εκπαίδευση», «μη τυπική εκπαίδευση» και «άτυπη μάθηση» που συνθέτουν εννοιολογικά την έννοια της διά βίου μάθησης και περιγράφονται οι φορείς που ανήκουν σε κάθε μια από αυτές.
Στην «τυπική εκπαίδευση» ανήκουν η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η ανώτατη εκπαίδευση. Στη «μη τυπική εκπαίδευση» η αρχική και η συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, η γενική εκπαίδευση ενηλίκων και οι διάφορες μορφές επιμόρφωσης. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν φορείς όπως: τα Δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, τα ΚΕΚ, τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας , τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Σχολές υπαγόμενες σε διάφορα Υπουργεία κλπ.
Στην «άτυπη μάθηση» εντάσσονται κάθε μορφής φορείς σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, δημόσιοι, ιδιωτικοί και κοινωνικοί, που παρέχουν υπηρεσίες δια βίου μάθησης, υπό την προϋπόθεση ότι εγγράφονται στο Μητρώο Φορέων Δια Βίου Μάθησης, που τηρεί η Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης.
Παράλληλα, δημιουργείται το «Εθνικό Δίκτυο Δια Βίου Μάθησης» στο οποίο εντάσσονται όλοι οι φορείς διοίκησης και όλοι οι φορείς παροχής υπηρεσιών δια βίου μάθησης, για τη λειτουργία και ανάπτυξη του οποίου προβλέπονται διαφορά πρότυπα και μέσα όπως:
- το Εθνικό Πρόγραμμα Διά Βίου Μάθησης, που θα παρουσιαστεί αρχές Οκτωβρίου στη Σύνοδο Διά Βίου Μάθησης,
- πρότυπα και προδιαγραφές για την κατάρτιση,
- το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων,
- τα Μητρώα του Εθνικού Δικτύου
- τα έγγραφα του Ευρωδιαβατηρίου,
- κίνητρα, διασφάλιση ποιότητας, προγραμματικές συμβάσεις κλπ.
Την ίδια ώρα, καθησυχαστική εμφανίστηκε η υπουργός Παιδείας για το μέλλον του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, διαβεβαιώνοντας ότι, όχι μόνο δεν κινδυνεύει να βάλει λουκέτο, αλλά θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο της διά βίου μάθησης.
Η βιωσιμότητα του Ανοιχτού Πανεπιστημίου τέθηκε υπό αμφισβήτηση, μετά από προσφυγή φοιτητή που ζητούσε να κριθεί αντισυνταγματική κατά το άρθρο 16 του Συντάγματος η καταβολή διδάκτρων, καθώς πρόκειται για ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, ισότιμο με τα υπόλοιπα.
Η απόφαση αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του Σεπτεμβρίου, αλλά ο εφέτης του Διοικητικού Εφετείου της Πάτρας έχει ήδη κρίνει αντισυνταγματική την καταβολή διδάκτρων, που στην περίπτωση του Ανοιχτού Πανεπιστημίου ανέρχονται στα 8.400 ευρώ για όλη τη διάρκεια των σπουδών.
ANT1
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου